انتظار در کلام خورشید
انتظار در کلام خورشید
انتظار در کلام خورشید
امروز مستضعفان آفريقا و آمريكاى لاتين، ميليونها انسان گرسنه آسيا و آسياى دور، ميليونها انسان رنگين پوستى كه از ستم تبعيض نژادى رنج مىبرند؛ چشم اميدشان به يك فريادرس و نجات بخش است و قدرت هاى بزرگ نمىگذارند، نداى اين نجاتبخش به گوش آنها برسد؛ اين يك گره است.
فرج؛ يعنى، باز شدن اين گرهها. ديد را وسيع كنيم؛ به داخل خانه خودمان و زندگى معمولى خودمان محدود نشويم. در سطح دنيا ((انسانيت)) فرج مىطلبد؛ امّا راه ((فرج)) را نمىداند. شما ملّت انقلابى مسلمان، بايد با حركت منظّم خود در تداوم انقلاب اسلامى، به فرج جهانى انسانيّت نزديك بشويد و شما بايد به سوى ظهور مهدى موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و انقلاب نهايى اسلامى بشريّت - كه سطح عالم را خواهد گرفت و همه اين گرهها را باز خواهد كرد - قدم به قدم، خودتان نزديك بشويد و بشريّت را نزديك كنيد. انتظار ((فرج)) اين است.(1)
((انتظار)) ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به معناى انتظار براى پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت براى همه انسانها و انتظار رفع ظلم از صحنه زندگى بشر و انتظار فرا رسيدن دنيايى برتر از لحاظ معنوى و مادّى است.(2(
))انتظار)) به معناى اشتياق انسان، براى دسترسى به وضعى برتر و بالاتر است و اين حالتى است كه بشر هميشه بايد در خود حفظ كند و پيوسته در حال انتظار فرج الهى باشد.
گشايش ابواب رحمت و معرفت و سرازير شدن سرچشمههاى معرفت بر دل انسان، يكى از عمومىترين نمونههاى انتظار فرج است.(3(
انتظار ظهور، اشتياق انسانهاى صالح براى گسترش عدالت است.(4(
انتظار؛ يعنى، دل سرشار از اميد بودن نسبت به پايان راه زندگى بشر؛ ممكن است كسانى آن دوران را نبينند و نتوانند درك كنند (فاصله هست)؛ امّا بلاشك آن دوران وجود دارد.(5(
قانع نشدن به وضع موجود و تلاش فزاينده و مستمر در انجام اعمال نيك و خير، يك بُعد از انتظار است.
اميد به آيندهاى روشن - كه در آن سراسر زندگى بشر را تفكّر الهى فرا خواهد گرفت - بُعد ديگر انتظار است . ملّت منتظر ايران، با تكيه بر اميد به پيشرفت و موفّقيّت، دست به اقدام ، تلاش و انقلاب زد و پيروز شد؛ لذا مردم ما بايد روح ((انتظار)) را به تمام معنا در زندگى خود زنده كنند.(7(
علاوه بر اينكه آحاد مردم مسلمان و معتقدان و شيعه، بايد در قلب و در عمل خود، سعى كنند كه رابطه معنوى و فكرى را با آن بزرگوار حفظ بكنند و خود را به صورتى تربيت كنند و بار بياورند كه امام معصوم - كه به اراده الهى و با علم الهى، محيط به همه حركات ما است - از آنها راضى باشد؛ خود اين عقيده نيز آثار و خصوصياتى دارد كه اين خصوصيات براى همه ملّتها و براى ملّت مسلمان ما، حيات بخش است و عمده اين خصوصيات و آثار هم، عبارت است از ((اميد به آينده((
امروز هر فرد شيعه، مىداند كه در يك آيندهاى - آن آينده، ممكن است خيلى نزديك باشد، ممكن است دور دست باشد، به هر حال قطعى است - اين بساط ظلم و بى عدالتى و زورگويى، كه امروز در دنيا هست، برچيده خواهد شد. مىداند كه اين وضعى كه مستكبران در دنيا به وجود آوردهاند - كه هر كسى حرف حقّى بزند و راه حقّى را دنبال كند، از طرف آنها مورد فشار قرار مىگيرد و اراده فاسد خودشان را بر ملّتها تحميل مىكنند - يك روزى از بين خواهد رفت و گردن كشان، طاغيان، ياغيان و قدرتهاى زورگوى عالم، ناگزير خواهند شد كه در مقابل حقّ، تسليم بشوند يا از سر راه حركت حق، برداشته بشوند هر فرد مسلمان - به خصوص هر فرد شيعه - اين را مىداند و به آن يقين دارد.
اين خيلى اميد بخش است. اين موجب مىشود كه هر انسان خيرخواه و مصلح و علاقهمند به صلاح ، كار و تلاش و مجاهدت خود را در راه صلاح، با اميد به آينده انجام بدهد. ببينيد اين عقيده چقدر ارزشمند، داراى تأثير و حيات بخش است.(8(
احساسات بسيار خوب است. عواطف پشتوانه بسيارى از اعمال نيكوى انسانها است. ايمان و عقيده قلبى، به وجود اين منجى عظيم عالم، شفابخش بسيارى از بيمارىها و دردهاى معنوى و روحى و اجتماعى است.(9(
مردم ما، ولىّ اللَّه اعظم و جانشين خدا در زمين و بقيه اهل بيت پيامبر را، با نام و خصوصيات مىشناسند؛ از لحاظ عاطفى و فكرى با او ارتباط برقرار مىكنند؛ به او مىگويند؛ به او شِكوِه مىبرند؛ از او مىخواهند و آن دوران آرمانى)دوران حاكميّت ارزشهاى والاى الهى بر زندگى بشر) را انتظار مىبرند. اين انتظار داراى ارزش زيادى است. اين انتظار به معناى آن است كه وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه اميد را از دلهاى منتظران نمىزدايد و خاموش نمىكند. اگر اين نقطه اميد در زندگى جمعيتى نباشد ، چارهاى ندارد جز اينكه به آينده بشريت، بدبين باشد.(10(
قبل از ظهور مهدى موعود (عج)، در ميدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاك امتحان مىشوند. در كورههاى آزمايش وارد مىشوند و سربلند بيرون مىآيند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود - ارواحنا فداه - روز به روز نزديك تر مىشود. اين، آن اميد بزرگ است.(11(
انتظار و اميد، به انسان جرأت اقدام و حركت و نيرو مىبخشد و شيعيان و پيروان آن حضرت، بايد كسب آمادگى معنوى، روحى و ايمانى را جزو وظايف خود بدانند و سرمايه عظيم اميد، ايمان و نورانيت را در خود ايجاد كنند تا در حركت جهانى امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، در رديف نزديكان (خواص)، ياران و همكاران آن حضرت قرار گيرند.(12(
فرج؛ يعنى، باز شدن اين گرهها. ديد را وسيع كنيم؛ به داخل خانه خودمان و زندگى معمولى خودمان محدود نشويم. در سطح دنيا ((انسانيت)) فرج مىطلبد؛ امّا راه ((فرج)) را نمىداند. شما ملّت انقلابى مسلمان، بايد با حركت منظّم خود در تداوم انقلاب اسلامى، به فرج جهانى انسانيّت نزديك بشويد و شما بايد به سوى ظهور مهدى موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف)و انقلاب نهايى اسلامى بشريّت - كه سطح عالم را خواهد گرفت و همه اين گرهها را باز خواهد كرد - قدم به قدم، خودتان نزديك بشويد و بشريّت را نزديك كنيد. انتظار ((فرج)) اين است.(1)
((انتظار)) ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، به معناى انتظار براى پر شدن جهان از عدل و داد و عدالت براى همه انسانها و انتظار رفع ظلم از صحنه زندگى بشر و انتظار فرا رسيدن دنيايى برتر از لحاظ معنوى و مادّى است.(2(
))انتظار)) به معناى اشتياق انسان، براى دسترسى به وضعى برتر و بالاتر است و اين حالتى است كه بشر هميشه بايد در خود حفظ كند و پيوسته در حال انتظار فرج الهى باشد.
گشايش ابواب رحمت و معرفت و سرازير شدن سرچشمههاى معرفت بر دل انسان، يكى از عمومىترين نمونههاى انتظار فرج است.(3(
انتظار ظهور، اشتياق انسانهاى صالح براى گسترش عدالت است.(4(
انتظار؛ يعنى، دل سرشار از اميد بودن نسبت به پايان راه زندگى بشر؛ ممكن است كسانى آن دوران را نبينند و نتوانند درك كنند (فاصله هست)؛ امّا بلاشك آن دوران وجود دارد.(5(
:
قانع نشدن به وضع موجود و تلاش فزاينده و مستمر در انجام اعمال نيك و خير، يك بُعد از انتظار است.
اميد به آيندهاى روشن - كه در آن سراسر زندگى بشر را تفكّر الهى فرا خواهد گرفت - بُعد ديگر انتظار است . ملّت منتظر ايران، با تكيه بر اميد به پيشرفت و موفّقيّت، دست به اقدام ، تلاش و انقلاب زد و پيروز شد؛ لذا مردم ما بايد روح ((انتظار)) را به تمام معنا در زندگى خود زنده كنند.(7(
علاوه بر اينكه آحاد مردم مسلمان و معتقدان و شيعه، بايد در قلب و در عمل خود، سعى كنند كه رابطه معنوى و فكرى را با آن بزرگوار حفظ بكنند و خود را به صورتى تربيت كنند و بار بياورند كه امام معصوم - كه به اراده الهى و با علم الهى، محيط به همه حركات ما است - از آنها راضى باشد؛ خود اين عقيده نيز آثار و خصوصياتى دارد كه اين خصوصيات براى همه ملّتها و براى ملّت مسلمان ما، حيات بخش است و عمده اين خصوصيات و آثار هم، عبارت است از ((اميد به آينده((
امروز هر فرد شيعه، مىداند كه در يك آيندهاى - آن آينده، ممكن است خيلى نزديك باشد، ممكن است دور دست باشد، به هر حال قطعى است - اين بساط ظلم و بى عدالتى و زورگويى، كه امروز در دنيا هست، برچيده خواهد شد. مىداند كه اين وضعى كه مستكبران در دنيا به وجود آوردهاند - كه هر كسى حرف حقّى بزند و راه حقّى را دنبال كند، از طرف آنها مورد فشار قرار مىگيرد و اراده فاسد خودشان را بر ملّتها تحميل مىكنند - يك روزى از بين خواهد رفت و گردن كشان، طاغيان، ياغيان و قدرتهاى زورگوى عالم، ناگزير خواهند شد كه در مقابل حقّ، تسليم بشوند يا از سر راه حركت حق، برداشته بشوند هر فرد مسلمان - به خصوص هر فرد شيعه - اين را مىداند و به آن يقين دارد.
اين خيلى اميد بخش است. اين موجب مىشود كه هر انسان خيرخواه و مصلح و علاقهمند به صلاح ، كار و تلاش و مجاهدت خود را در راه صلاح، با اميد به آينده انجام بدهد. ببينيد اين عقيده چقدر ارزشمند، داراى تأثير و حيات بخش است.(8(
احساسات بسيار خوب است. عواطف پشتوانه بسيارى از اعمال نيكوى انسانها است. ايمان و عقيده قلبى، به وجود اين منجى عظيم عالم، شفابخش بسيارى از بيمارىها و دردهاى معنوى و روحى و اجتماعى است.(9(
مردم ما، ولىّ اللَّه اعظم و جانشين خدا در زمين و بقيه اهل بيت پيامبر را، با نام و خصوصيات مىشناسند؛ از لحاظ عاطفى و فكرى با او ارتباط برقرار مىكنند؛ به او مىگويند؛ به او شِكوِه مىبرند؛ از او مىخواهند و آن دوران آرمانى)دوران حاكميّت ارزشهاى والاى الهى بر زندگى بشر) را انتظار مىبرند. اين انتظار داراى ارزش زيادى است. اين انتظار به معناى آن است كه وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه اميد را از دلهاى منتظران نمىزدايد و خاموش نمىكند. اگر اين نقطه اميد در زندگى جمعيتى نباشد ، چارهاى ندارد جز اينكه به آينده بشريت، بدبين باشد.(10(
قبل از ظهور مهدى موعود (عج)، در ميدانهاى مجاهدت، انسانهاى پاك امتحان مىشوند. در كورههاى آزمايش وارد مىشوند و سربلند بيرون مىآيند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود - ارواحنا فداه - روز به روز نزديك تر مىشود. اين، آن اميد بزرگ است.(11(
انتظار و اميد، به انسان جرأت اقدام و حركت و نيرو مىبخشد و شيعيان و پيروان آن حضرت، بايد كسب آمادگى معنوى، روحى و ايمانى را جزو وظايف خود بدانند و سرمايه عظيم اميد، ايمان و نورانيت را در خود ايجاد كنند تا در حركت جهانى امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، در رديف نزديكان (خواص)، ياران و همكاران آن حضرت قرار گيرند.(12(
پی نوشت
1. خطبه نماز جمعه 29/3/60.
2. كيهان 8/10/75.
3. همان.
4. كيهان هوايى 12/10/75.
5. سخنرانى قم 30/11/70.
6. جهان اسلام 9/11/72.
7. كيهان 12/12/69.
8. جمهورى اسلامى 15/9/77.
9. جمهورى اسلامى 23/8/79.
10. سخنرانى قم 30/11/70.
11. سخنرانى قم 30/11/70.
12. جهان اسلام 9/11/72.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}